Fr, 13.05.2016, 21.00 Uhr, Projektraum: BETON (BS) / TIM OLIVE & TAKUJI NAKA (CA/JP) / KOSTIS KILYMIS (GR)

Tim Olive & Takuji Naka (CA/JP): Electro Acoustics, Magnetised Sounds

Takuji Naka (Electronics, Tapes) uses low-tech electronics, cassette tapes, spring reverb and self-made reed instruments to create a mysterious, evocative sound world with influences from musique concrete, noise, and lo-fi pop. Regular collaborators include Jason Kahn, Carl Stone, Tim Olive, Takahiro Yamamoto, Anthony Guerra and filmmaker Haruka Mitani. Living in Kyoto, where he also works as a traditional temple gardener, he regularly organizes concerts and is a member of the free noise band Culpis. He launched the "akuseku" record label in 2013.

Tim Olive's (Magnetic Pickups, Tapes) work, utilizing magnetic pickups and analog electronics, is predicated on collaboration. Extensive live action in North America, Asia, Europe and Australia has provided opportunities to play with a wide range of musicians in event-specific one-off contexts, as well as ongoing performing/recording collaborations with Alfredo Costa Monteiro, Jason Kahn, Anne-F Jacques, Takuji Naka, Makoto Oshiro, Takahiro Kawaguchi, Nick Hoffman and Francisco Meirino. Recent collaborators include Ben Owen, Richard Kamerman, Nate Wooley, Jin Sangtae and Madoka Kouno.

Kostis Kilymis (GR): Electroacoustic Phenomena, Feedback Sound Systems

Kostis Kilymis is a Greek artist based in London. He is active as a musician since 2007, and studied Composition & Sonic Arts at Oxford Brookes University, UK (2011-2012). His work focuses on repetition, noise, immersive environments, and the relationship of sound with space. His music sets combine rhythm, field recordings and synthesized sound, reprocessed through mixing board and microphone feedback; taking on aspects of the environment in which they are performed. He has been an improviser, performer and collaborator – his encounters including Lucio Capece, Nikos Veliotis, Greg Pope, Leif Elggren, Sarah Hughes, Stephen Cornford and Phil Julian amongst others.

Beton (BS): Und als Support gibt die Hausband beton aus dem 2. Untergeschoss der Flatterschafft wieder einmal ein Heimspiel. Zusätzlich zu ihrem frei-improvisierten, elektroakustischen Ambient-Noise haben sie ihr erstes Album „Small House“ im Gepäck. Das ist also so etwas wie eine Plattentaufe. Yeah!

 

Fr, 20.05.2016, 20.00 Uhr, Projektraum: BÂLCANTO

I N  T R A N S I T U – Drei Bahnhofskonzerte

Der Mensch lebt vorübergehend, in Übergängen und ist daher immer irgendwie und irgendwo auf der Durchreise (lat: in transitu). Solche „Vorübergänglichkeit“ entwickelt die ihr eigene Dialektik zwischen Innen und Aussen, Dies- und Jenseits, schafft Grenzen und hebt sie auf. Übergänge haben daher immer schon auch Komponisten interessiert. In unseren bewegten Zeiten werden sie nirgends sinnfälliger als in Bahnhöfen und ihrer Umgebung. So begibt sich bâlcanto singend in diese Transitzonen, um mit Chormusik aus fünf Jahrhunderten von Menschen in transitu zu erzählen: von Grenzgängern und Migranten, vom Finden und Verlieren der Liebsten, von Zerstörung und Verlust der Heimat, von Flucht und Exil, aber auch vom glücklichen Ankommen daheim und vom Übergang aus einem Leben in ein anderes.

bâlcanto singt in Bahnhöfen und um sie herum von Grenzen sowie deren Überschreiten und bringt, begleitet von der Cellistin Sophie Lamberbourg, nicht-alltägliche Klänge in alltägliche Klangräume.

 

Sa, 21.05.2016, 20.30 Uhr, Projektraum: Kaspar von Grünigens BOTTOM ORCHESTRA plays SONGS OF WORK

SONGS OF WORK

Worksong, Arbeiterlied, Industrial - die Arbeit und ihre Transformation durch Technologie hat als Thema und Klang breite Spuren in der (Musik)Geschichte hinterlassen. Ausgehend von Rhythmus und Sprache unseres postindustriellen Arbeitsalltags  spürt das bottom orchestra in den "songs of work" den Beziehungen von Mensch, Arbeit und Klang nach - und schaut dabei dem Kapitalismus genau ins neoliberale Maul. Dabei wechselt das Ensemble lustvoll die Gänge zwischen solistischer Berufung und passgenauem Ensemblespiel, zwischen Feinmechanik und Grobmotorik, zwischen Harmonie und Dissonanz, zwischen Geräusch und Ton. 

Das BOTTOM ORCHESTRA wurde von Kaspar von Grünigen 2015 gegründet und ist neben einer sehr persönlichen Angelegenheit auch ein kollektiver Organismus: Es versammelt 10 MusikerInnen aus der Schweiz und Deutschland (Schwerpunkt Basel/Berlin), die neben- und miteinander  weit verzweigte Aktivitäten pflegen. Sie sind im Jazz,  in der freien Improvisation oder in der zeitgenössischen Musik zuhause - oder überall zugleich. Ohne Scheuklappen sucht sich das bottom orchestra einen Weg abseits ausgetrampelter Pfade - stets gemeinsam auf der Suche nach musikalisch fruchtbarem Boden.

Komposition, Kontrabass, Textkonzeption: Kaspar von Grünigen 
Stimme: Almut Kühne 
Altsaxofon, Klarinette, Bassklarinette: Benjamin Weidekamp 
Tenorsaxofon, Klarinette: Uli Kempendorff 
Trompete: Marco von Orelli 
Posaune: Lukas Briggen 
Gitarre: Manuel Troller 
Klavier: Philip Zoubek 
Schlagzeug: Gregor Hilbe 
Perkussion: Miguel Ángel García Martín

Mitarbeit Texte: Franziska Müller, Tobias Lambrecht 

 

Di, 31.05.2016, 21.00 Uhr, Projektraum: ALAN LICHT (US) & TETUZI AKIYAMA (JP) / MANUEL TROLLER (LU/BS)

Alan Licht & Tetuzi Akiyama (US/JP): Two Guitar Masters presenting their new Record on Editions Mego

Since the late 1980s, Alan Licht (Guitar, Electronics) and Tetuzi Akiyama (Guitar) have followed parallel paths in blurring the boundaries between rock and experimental music. Each collaborated early on with an elder statesman of the respective New York and Tokyo noise rock scenes (Licht with Rudolph Grey, Akiyama with Keiji Haino) and went on to define their own styles in various solo and group formats. The two first played together in New York in 2002, and then toured New Zealand as a trio with Oren Ambarchi in 2004, resulting in the 3” live CD “Willow Weep and Moan for Me” – a kind of deranged drone-blues that was an extension of Licht’s work with Loren Connors, Akiyama’s bent boogie excursions, and Ambarchi’s patented booming tones. A decade later, Licht found himself in Tokyo and arranged a duo recording session with Akiyama. Despite the long gap since their last meeting, the two’s shared sensibilities were intact, as Akiyama’s wobbly tones meshed with Licht’s oozing feedback. Ambarchi and cornetist Rob Mazurek were contacted to provide overdubs, making for two separate trios; the results will be released by Editions Mego this spring. While the album was made with small amps in a private apartment, expect the live duo to put the spacious feel of those recordings into overdrive.

Manuel Troller Solo (LU/BS): Guitar & 2 Amp Solo, pre-Kilbi concert!

Manuel Troller (*1986, Lucerne, Switzerland), guitarist and composer, is actively working in diverse musical genres. Since 2006, he plays and composes with the internationally active Band Schnellertollermeier – who plays music without compromises, ranging from free improvisation, Hardcore-Jazz, modern composition to brute rock music – but feels just as home in Pop. Through pushing the boundaries on his instrument with preparations, extended techniques, sound manipulation and a fine sense for the moment. He has collaborated with Gerry Hemingway, Julian Sartorius, Christian Weber, Fred Lonberg-Holm, Hans Koch, Michael Fehr, Martin Schütz, Christoph Erb among others.